Skip navigation

בפוסטים הקודמים דיברנו על בניית קומפוזיציה תוך שימוש בחוק השלישיםמבט וגוף בתנועהלמלא את הפריים ושימוש בקווים בקומפוזיציה.
בפוסט הזה נדבר על נקודת העניין בקומפוזיציה.

כשעומדים בפני בניית הקומפוזיציה, בנוסף לכל האלמנטים שכבר דיברנו עליהם, עלינו לשאול את עצמנו שאלה חשובה:

מהי נקודת העניין בתמונה?

או במילים אחרות –
מה ימשוך את עיני המתבונן או את תשומת ליבו?
מה יבדיל את התמונה מתמונות אחרות?
מה הנושא?

לנקודת העניין חשיבות רבה מאוד.
הסיבה לכך היא, שכאשר אנחנו מתבוננים בתמונה, העין סורקת את התמונה ומחפשת נקודה "לנוח" עליה, להיעצר עליה.
ללא נקודת העניין, אנשים שיביטו בתמונה ירפרפו עליה וימשיכו לתמונה הבאה מבלי להיעצר להתרשם ממנה.

נקודת עניין יכולה להיות כל דבר – אנשים, בניינים או נופים…
לאחר שזיהינו את נקודת העניין, מעניינת ויחודית או יום יומית ככל שתהיה, עלינו לשאול את עצמנו איך נוכל להעצים את הנוכחות שלה.

ישנן מספר שיטות להשפיע על העוצמה והנוכחות של נקודת העניין:

  •  מיקום – מקמו אותה במיקום אשר ימשוך את תשומת הלב. תוכלו להשתמש בחוק השלישים.
  • עומק שדה – השתמשו בעומק שדה, צר או רחב, כדי לגרום לאלמנטים לפני או אחרי נקודת העניין להיות מטושטשים.
  • טשטוש – אם נקודת העניין נייחת והרקע מאחוריה בתנועה, תוכלו להשתמש במהירות תריס איטית כדי לגרום לרקע להיות מטושטש. אם, לחלופין, נקודת העניין זזה והרקע נייח, תוכלו להשתמש בטכניקות כמו פאנינג כדי להקפיא אותה ולגרום לרקע להיות מטושטש.
  • גודל – אם נגרום לנקודת העניין להיות גדולה יותר היא תתפוס יותר תשומת לב.
  • צבע וקונטרסט – שימוש בצבעים שונים או הבדלי קונטרסט בין נקודת העניין לרקע יבליטו אותה.
  • צורה וטקסטורה – בדומה לצבע וקונטרסט, גם הבדלים בצורה ו/או טקסטורה יבליטו את נקודת העניין.

 

כמובן, גם שילוב של מספר שיטות יכול לעבוד בצורה מצויינת.

כדאי להימנע מלבלבל את המתבונן עם כמה נקודות עניין המתחרות על תשומת ליבו.
נקודות עניין משניות יכולות להיות שימושיות בכדי להוליך את העין, אך שימוש ביותר מידי נקודות עניין חזקות יוסיפו רעש לקומפוזיציה ויבלבלו את המתבונן.

על כל אלמנט בקומפוזיציה להוסיף לתמונה בכללותה. אם הוא לא מוסיף, ברוב המקרים הוא גורע וכדאי להמנע מלכלול אותו בפריים, ע"י כל אחת מהשיטות הבאות:

  •  בדקו את הרקע ואת קדמת הפריים וודאו שאין גורמים המסיחים את הדעת, כמו למשל עצים או עמודים הנראים שיוצאים מראשי אנשים.
  • שימו לב לנקודות בהירות ובולטות או הבדלי צבעים. כל אלו עלולים למשוך את תשומת הלב מנקודת העניין בפריים.
  • נסו אורכי מוקד שונים.
  • השתמשו ברגליים! זוזו אחורה או קדימה, ימינה או שמאלה כדי לחפש קומפוזיציה טובה יותר.
  • שחקו עם זוויות. נסו לצלם נמוך או גבוה, מלמטה למעלה או מלמעלה למטה.
  • שנו את מיקום נקודת העניין. לא תמיד זה אפשרי, אך למשל בצילומי אנשים או צילומי מוצר זה אפשרי בהחלט – נסו למקם אותם על פני רקע מתאים יותר.
  • הזיזו את האלמנט המפריע, אם אפשרי. אם לא, נסו שוב זוויות.
  • השתמשו בעומק שדה כדי לגרום לטשטוש האלמנטים המפריעים.
  • ניתן להפוך את התמונה לשחור לבן בכדי להמעיט את תחושת העומס בסצנות עמוסות צבעים המהווים הסחת דעת.

 

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

 

One Trackback/Pingback

  1. […] בתנועה, למלא את הפריים, שימוש בקווים בקומפוזיציה ונקודת העניין בקומפוזיציה. בפוסט הזה נדבר על […]

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: