Skip navigation

בפוסטים הקודמים דיברנו על בניית קומפוזיציה תוך שימוש בחוק השלישים, מבט וגוף בתנועה ולמלא את הפריים.
בפוסט הזה נדבר על קווים בקומפוזיציה.

קווים הם אלמנט חשוב בבניית קומפוזיציה.
הם משפיעים על הדינמיות של התמונה ובנוסף ניתן (ומומלץ) להשתמש בהם להולכת המבט של המתבונן.

השימוש בקווים בקומפוזיציה זו מיומנות נרכשת, אך כדאי להשקיע את הזמן בלימוד שלה היות וזה כלי חזק בקומפוזיציה.
בפעם הבאה שאתם מצלמים, שימו לב אילו קווים יש בפריים, האם הם יוצרים איזושהיא תבנית או דוגמה מעניינת ואיך תוכלו להשתמש בהם כדי להעצים את הקומפוזיציה.

כמו תמיד – אפשר ואף מומלץ לשבור את הכללים מידי פעם ולו רק כדי לראות מה יוצא, אך לפני ששוברים את הכללים כדאי קודם להבין אותם…

קווים אופקיים

קווים אופקיים משדרים יציבות, וסטטיות או חוסר תנועה.
חשבו על קו האופק, קו המים, גשר גדול… כולם משדרים עקביות וחוסר תנועה.

האפקט של קווים אופקיים מתעצם אם מצלמים את הפריים לרוחב.

קו האופק הוא הקו האופקי הנפוץ ביותר בתמונות, ומשמש כחלוקה, סביבה מתקיימת התמונה.
כדאי לכלול בקומפוזיציה אלמנטים נוספים ה"שוברים" את קו האופק, למשל הרים, בניינים או עצים.
קו אופק רציף ולא "שבור" גורם לעיתים קרובות לתמונה להיות סטטית ומשעממת…

בהתאם לחוק השלישים, את קו האופק לא כדאי למקם במרכז התמונה, אלא בקו השליש העליון או התחתון.
אם השמיים מעניינים יותר, מקמו את קו האופק על קו השליש התחתון.
לחלופין, אם דווקא הקרקע מעניינת יותר, מקמו את קו האופק על קו השליש העליון.

מספר קווים אופקיים יכולים ליצור תבנית או דוגמה מעניינת אשר, בזכות עצמה או יחד עם קווים אחרים בכיוונים שונים, יכולה להוות נקודת הפוקוס בתמונה, עם קצב משלה.

חשוב מאוד לשמור על קווים אופקיים מאוזנים (ואת קו האופק בפרט), אחרת זה נותן תחושה כאילו דברים נשפכים מהפריים.

 

 

קווים אנכיים

קווים אנכיים משדרים מגוון תחושות, כמו למשל כוח ויציבות (גורדי שחקים) או צמיחה (עצים).

בעצם, כל מה שאפשר להגיד על קווים אופקיים, אפשר להגיד גם על קווים אנכיים, רק עם טוויסט.

כשם שהאפקט של קווים אופקיים מתעצם עם פריים רוחבי, כך מתעצם האפקט של קווים אנכיים עם הגובה של פריים אנכי.

גם על קווים אנכיים כדאי לשמור מאונכים. לא תמיד זה יהיה אפשרי, במיוחד עם עדשה רחבה בצילום מלמטה למעלה או להיפך.

שוב, בדומה לקווים אופקיים, יש להתחשב בחוק השלישים כשממקמים קווים אנכיים בפריים. אם תמקמו קו אנכי במרכז הפריים אתם בעצם חותכים את הפריים לשניים.

וכמו קווים אופקיים, גם מספר קווים אנכיים יכולים ליצור תבנית או דוגמה מעניינת אשר, בזכות עצמה או יחד עם קווים אחרים בכיוונים שונים, יכולה להוות נקודת הפוקוס בתמונה, עם קצב משלה.

 

 

קווים אלכסוניים

קווים אלכסונים עוזרים בהולכת העין בתמונה, ונותנים תחושה של פרספקטיבה ועומק.

ע"פ מחקרים שנעשו, מתברר שבאופן טבעי העין סורקת את התמונה משמאל לימין, לכן קו אלכסוני לאורך האלכסון הזה יעזור להוליך את העין וירגיש טבעי למתבונן.
רק שימו לב לא לחתוך את התמונה לשתיים מפינה לפינה. במקום, כדאי שהאלכסון לא יהיה ממורכז ולצידי הפינות מאשר על הפינות.

כמו קווים אופקיים ואנכיים, גם מספר קווים אלכסוניים יכולים ליצור תבנית או דוגמה מעניינת אשר, בזכות עצמה או יחד עם קווים אחרים בכיוונים שונים, יכולה להוות נקודת הפוקוס בתמונה, עם קצב משלה.

 

 

זו דוגמא לשילוב של קו אופקי וקו אלכסוני
השילוב מעניק תחושה של עומק.

 

שילוב קו האופק האופקי עם קווים אלכסוניים של המזח והחכה
קו האופק בשליש בעליון ואף אחד מהאלכסונים לא חותך את התמונה במרכזה.

 

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

2 Trackbacks/Pingbacks

  1. […] שימוש בחוק השלישים, מבט וגוף בתנועה, למלא את הפריים ושימוש בקווים בקומפוזיציה. בפוסט הזה נדבר על נקודת העניין […]

  2. […] שימוש בחוק השלישים, מבט וגוף בתנועה, למלא את הפריים, שימוש בקווים בקומפוזיציה ונקודת העניין בקומפוזיציה. בפוסט הזה נדבר על […]

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: