Skip navigation

בפוסט הקודם, בניסיון לענות על השאלה 'איזו עדשה לקנות?' דיברנו על המבוא לעדשות – סוגי העדשות השונות שמוצעות ע"י היצרנים השונים.

בפוסט הזה ננסה להמשיך לענות על השאלה ונדבר על מספר גורמים שכדאי לדעת ולזכור כשעומדים בפני ההחלטה איזו עדשה לקנות.

מהירות העדשה
קרוב לודאי, שהדבר הראשון שתשמעו על העדשה הוא ה'מהירות' שלה.
מהירות העדשה, או כמה היא מהירה, זו בעצם דרך לתאר את מפתח הצמצם הגדול ביותר שלה.

מבלי להכנס יותר מידי לפרטים, ככל שהצמצם פתוח יותר (מספר קטן יותר), יותר אור נכנס ופוגע בחיישן.
זה כמובן משפיע על מהירות התריס – ככל שיש יותר אור, מהירות התריס יכולה להיות מהירה יותר, כלומר העדשה 'מהירה' יותר.

מפתח הצמצם הגדול ביותר של העדשה מוביל למספר דברים:

  • עם עדשה מהירה, למשל F/1.4, נוכל לצלם בתנאי תאורה חשוכים הרבה יותר מאשר לדוגמא עם עדשה עם מפתח צמצם מקסימלי של F/4 או F/5.6.
  • עם עדשה מהירה נוכל יותר בקלות לצלם עצמים בתנועה ולהקפיא אותם טוב יותר.
  • עדשות מהירות מאפשרות לקבל עומק שדה הרבה יותר צר.
  • עדשות מהירות בד"כ יקרות יותר.
  • עדשות מהירות עובדות טוב יותר בצילום עם פלאש כי הן תופסות יותר אור סביבתי.

 

באופן כללי, עדשות עם מפתח צמצם F/4 טובות לצילום בתאורה סבירה. F/5.6 ידרוש תאורה טובה או מייצב.

לצילומים בתוך מבנה ללא פלאש מומלץ להשתמש בעדשה עם מפתח צמצם של F/2.8 לפחות ואם אתם מצלמים ספורט בתוך מבנה כדאי F/2.0 ואפילו פתוח יותר.

אורך מוקד
אורך מוקד הוא אורך העדשה – המרחק בין המרכז האופטי של העדשה ונקודת המוקד על החיישן במצלמה.

בשביל לחסוך נוסחאות וחישובים מסובכים, מספיק להבין שאורך המוקד של עדשה אומר בגדול כמה היא תגדיל את האובייקט המצולם.

הוא גם מרמז על זווית הראייה של העדשה (לעדשה רחבה זווית ראייה רחבה ורואים יותר מהסצנה בעוד שלעדשת טלה זווית ראייה צרה יותר).

דיברנו על אורכי מוקד בפוסט הקודם, בגדול אורך המוקד נגזר מאופי הצילום והאובייקט המצולם.

מרחק הפוקוס
המרחק בין קצה העדשה והנקודה הקרובה ביותר עליה ניתן לפקס.
זה בעיקר חשוב לצילומי מאקרו או תקריב, היות ובצילומים מהסוג הזה נרצה להתקרב במידת האפשר לאובייקט.

מייצב
יותר ויותר עדשות מגיעות עם סוג כזה או אחר של מייצב (IS או VR) ומטרתו למנוע טשטוש.

טשטוש הוא תוצאה של תנועה בזמן שהתריס פתוח. זה מורגש יותר בצילום במהירויות תריס איטיות יחסית, בצילום ללא חצובה או כשמשתמשים בעדשה עם אורך מוקד ארוך יחסית.

ישנם מספר דורות של מייצבים, ברובם המנגנון כרוך בחיישני ג'יירו המפצים על התנועה. זה מאפשר לצלם ללא חצובה במהירויות תריס איטיות במספר עצירות מאשר צילום ללא מייצב. הדורות החדשים יותר מסוגלים לפצות כך אפילו עד 4 או 5 עצירות!

חשוב לזכור, שמייצב אמנם עוזר כדי למנוע טשטוש כתוצאה מתנועה של הצלם בזמן הצילום ועוזר בצילום במקומות חשוכים, אך הוא אינו עוזר כדי להקפיא עצמים בתנועה.
בגדול – הוא מאפשר לצלם במהירויות תריס איטיות יותר, כלומר התריס פתוח יותר זמן – אך אם האובייקט זז הוא עדיין יהיה מטושטש.

מייצב מייקר את העדשה וכדאי לחשוב אם הוא הכרחי לצורת הצילום או שאפשר לוותר עליו.

איכות ועמידות
יש הבדלים גדולים כשזה מגיע לאיכות.
אם נשווה בין עדשת 50 מ"מ בעלת מפתח צמצם של F/1.8 לעומת אותה העדשה בעלת מפתח צמצם של F/1.4 קל להרגיש בהבדלים במשקל ובחומרים המרכיבים אותן.

גרסאת ה F/1.8 קלה יותר, מכילה יותר פלסטיק ומרגישה יותר שברירית.

לרוב היצרנים יש סדרת עדשות 'רגילה' וסדרה מקצועית ל'מקצוענים'.
בקנון, הסדרה המקצועית נקראת סדרת L והעדשות בסדרה זו בנויות טוב ועמיד יותר מבחינה חיצונית והאלמנטים הפנימיים איכתיים יותר.
הן בד"כ כבדות יותר, בנויות כך שיעמדו ביותר מהמורות מבלי להתקלקל או להשבר, מהירות, מפקסות מהר יותר ומניבות תוצאות טובות בהרבה.

אני לא מנסה להגיד שעדשות מהסדרה המקצועית הן העדשות המושלמות לכל צלם – הן יקרות יותר (תקציב תמיד מהווה שיקול) וישנן תמיד עדשות המניבות תוצאות טובות ואינן נמנות בין העדשות מהסדרה המקצועית.

תקציב
כשאני מדבר על עדשות, תמיד עולה נושא התקציב.

מקבלים את מה שמשלמים עליו, וכששואלים אותי – אני תמיד ממליץ להשתדרג בעדשה טובה יותר ולא בגוף טוב יותר – זה ישפר את התמונות שתצלמו הרבה יותר.

זה כמובן תלוי בגוף שיש לכם, אבל ברוב המקרים זה נכון.

ההמלצה שלי היא להתרחק מעדשות קיט הבאות עם הגוף.
חלקן סבירות אך ברוב המקרים, אם אתם יכולים להרשות זאת לעצמכם, עדיף לקנות את הגוף בנפרד ועדשה טובה יותר בנפרד.

חברת ייצור
הייתי שותף בעבר למספר אינסופי של דיונים באשר להאם כדאי להצמד לקניית עדשות מהחברה המייצרת את הגוף או שאפשר להשיג תוצאות טובות באותה המידה בעזרת עדשות גנריות (סיגמא, טמרון וכד').

אני מצלם בקנון ודעתי האישית בנושא היא, שאני תמיד אבדוק קודם את העדשות של קנון ורק אם לא אצליח למצוא את מה שאני מחפש, אבדוק עדשות של חברות אחרות.

לכל יצרן יש עדשות מצויינות, עדשות טובות ועדשות לא כל כך טובות וכדאי להשאיר את האופציות פתוחות.
ערכו מחקר מעמיק ככל שאפשר, התייעצו עם צלמים בסביבתכם ובאתרי השוואה ברשת לפני הרכישה.

 

בפוסט הבא נדבר על עדשות פריים.

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 


Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: