Skip navigation

הפעם אני רוצה לדבר על שיטת צילום הנקראת Focus-Recompose.
בשיטה הזו נועלים פוקוס בעזרת נקודת הפוקוס המרכזית ואז משנים קומפוזיציה.

ראשית – למה עושים את זה?

כמעט בכל המצלמות שאני מכיר, ולא משנה מאיזו חברה, נקודת הפוקוס המרכזית היא המהירה והמדוייקת ביותר. זו גם שיטה פשוטה ויעילה וקל לעבוד איתה.

אבל, יש בעיה. לעיתים קרובות, כאשר משתמשים בשיטה הזו, התמונות יוצאות לא בפוקוס.
בכדי להסביר את הבעיה בשיטה הזו, נדבר על מישורים וזוויות, אני אנסה להסביר בפשטות.

בואו נניח שאנחנו מצלמים פורטרט. אנחנו עומדים מול הדוגמנית, ונועלים פוקוס על העיניים (הרי ידוע שבפורטרט טוב העיניים חייבות להיות בפוקוס) בעזרת נקודת הפוקוס המרכזית. אבל אנחנו לא רוצים שהקומפוזיציה תהיה עם העיניים של הדוגמנית במרכז התמונה ולכן נוריד את המצלמה כך שעיני הדוגמנית יהיו בשליש העליון הימני של התמונה.
נהדר! העיניים בפוקוס וגם השתמשנו בחוק השלישים!
זהו, אפשר לשלוח לנשיונל ג'אוגרפיק.

אז זהו, שלא.

להלן איור סכמתי (מאוד) של הסצנה. אני מתנצל מראש על איכות האיור, אני צלם לא מאייר 🙂
(!Damn it Jim, I'm a Photographer, not an Illustrator)

א' מייצג את השלב בו נעלנו פוקוס על העיניים, ב' מייצג את של הקומפוזיציה מחדש לאחר מכן.
אם אתם זוכרים את השיעור הראשון בגיאומטריה, אתם בטח זוכרים את משפט פיתגורס ואת העובדה שהיתר ארוך יותר מהניצב. במקרה שלנו, א' הוא היתר וב' הוא הניצב.

מה שזה בעצם אומר, זה שכשאנחנו נועלים פוקוס על העיניים, אנחנו לא באמת מפקסים על המרחק לאובייקט (הניצב – מרחק ב') אלא על  מרחק גדול יותר (היתר – מרחק א'). לאחר מכן, כשאנחנו משנים את הקומפוזיציה, מישור הפוקוס הוא למעשה מאחורי העיניים (מישור הפוקוס ג') ולא על העיניים (מישור הפוקוס ד').

ההבדל הזה יכול להיות מאוד משמעותי כאשר עומק השדה צר.

כל זה לא אומר שאסור להשתמש בטכניקה הזו. אני משתמש בה כל הזמן. רק צריך לדעת איפה ה"בורות" כדי לדעת איך להמנע מהם…
דבר ראשון – עבור זוויות שינוי קטנות (מעבר מא' לב') האפקט הזה לא כל כך מורגש. כמובן שעבור צמצם פתוח האפקט מורגש יותר מאשר עבור צמצם סגור.
דבר שני – זה בא לידי ביטוי בעיקר בשימוש בעדשות רחבות מאשר בעדשות טלה, בגלל שבעדשות רחבות בד"כ זוויות השינוי גדולות יותר.
דבר שלישי – תמיד אפשר, לאחר המעבר לב', לסגור את הצמצם איזה חצי עצירה או עצירה בכדי להגדיל את עומק השדה וכך להמנע מהאפקט.

הכי חשוב להבין מה קורה כדי שנדע איך להתמודד! 🙂

 

לפוסט הבא בסדרה בנושא בוקה לחצו כאן.

 

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

5 Comments

  1. מעניין.
    נעילת נקודת הפוקוס לא נועלת גם את ה-ISO והצמצם במקרה שמשתמשים במצב של אוטומט? כלומר – אם בדוגמא של הדוגמנית איזור הפנים שלה כהה, ואחרי כן נזיז את המצלמה לגוף בהיר – הוא לא יצא שרוף?
    ושאלה נוספת – כשאתה רושם "לסגור את הצמצם חצי עצירה או עצירה" – מה הכוונה?

    • יואב,

      כשאתה לוחץ על הכפתור חצי לחיצה, המצלמה עושה שני דברים: 1. נועלת את הפוקוס. 2. נועלת את החשיפה.

      נעילת הפוקוס קשורה לענייננו בפוסט הזה.
      נעילת החשיפה נעשית ע"י ביצוע מדידת אור ובהתאם לזה נקבעים הצמצם, מהירות התריס והISO בהתאם למצב האוטומטי בו אתה מצלם.

      בנוסף, ניתן לנעול את החשיפה ע"י שימוש בכפתור נוסף. בקנון הוא מסומן ע"י כוכבית, בניקון אני לא יודע.

      לאחר נעילת החשיפה, בין עם ע"י חצי לחיצה או ע"י הכוכבית, נתוני החשיפה לא יישתנו עד שתעזוב את הכפתור או שיעבור קצת זמן.

      לכן, לשאלתך, לאחר נעילת החשיפה והפוקוס על איזור כהה, אם תזיז את המצלמה למקום בהיר הוא אכן ייצא שרוף כיוון שהחשיפה ננעלה ע"פ מדידת האור מהאיזור החשוך. כך למשל מקבלים סילואטים, ע"י מדידת אור ממקום מואר והזזת המצלמה למקום חשוך.

      לגבי שאלתך השניה על עצירות – קשה להסביר על רגל אחת בתגובה לפוסט.
      אני באמצע כתיבת פוסט על הנושא הזה בדיוק, הוא יפורסם בקרוב…

      ספי

      • תודה!
        אז בעצם ניתן לנעול רק את הפוקוס בלי נעילת החשיפה? כי אני הכרתי רק את שיטת חצי הלחיצה.

        • כן, ולא 🙂

          בעיקרון, חצי לחיצה נועלת חשיפה ופוקוס, במצבים האוטומטיים והחצי אוטומטיים (Av, Tv).
          אפשר לנעול את החשיפה בעזרת כפתור הכוכבית ואז חצי לחיצה תנעל רק את הפוקוס.

          בנוסף, יש טכניקה נוספת הנקראת Back Button Focus או פוקוס עם כפתור אחורי: http://blog.elniniophoto.com/3-reasons-for-back-button-focus/.
          השימוש בטכניקה הזו מאפשר להשתמש בכוכבית לנעילת חשיפה, שימוש בכפתור נוסף לנעילת פוקוס ואז לחצי לחיצה אין כל שימוש והכפתור משמש רק ללחיצה שלמה לביצוע החשיפה – 3 כפתורים שונים.

          נשמע מסורבל אבל שווה את המאמץ, זה משנה לגמרי את חווית הצילום.
          אני אכתוב פוסט נפרד על זה, תודה על השאלה! 🙂


One Trackback/Pingback

  1. […] לפוסט הבא בסדרה על Focus-Recompose לחצו כאן. […]

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: