Skip navigation

בפוסט הקודם ניסיתי לתת כללי אצבע בנוגע לאיך לבקש ביקורת כדי לקבל ביקורת איכותית בונה וכנה.

בפוסט הזה אנסה לתת את הצד השני של המטבע – איך לתת ביקורת איכותית כזו.

אז מישהו ביקש את דעתך על תמונה שלו (ראה איך לבקש ביקורת).

יש לך מושג מה המשמעות של זה?

  • זה אומר שהוא חושב שיהיה לך משהו מועיל להגיד. מה עובד ומה לא, על הקומפוזיציה, ומה אתה היית עושה כדי לשפר ולמה.
  • זה אומר שאם אתה נותן ביקורת, מונחת עליך האחריות להגיד משהו מועיל.
  • אם אתה לא מצליח למצוא שום דבר מועיל להגיד, עדיף שלא תגיד כלום מאשר שתגיד משהו חסר תועלת או אפילו גרוע יותר – משהו נבזי.

 

למה?

השאלה הראשונה שעליך לשאול את עצמך היא – למה אתה בכלל טורח לתת ביקורת?
הרי התמונה כבר צולמה. עבר זמן מאז, אולי היא צולמה בחו"ל או בסיטואציה שבה הצלם לא ימצא את עצמו שוב. מה הטעם?

המהות של ביקורת על תמונה היא כלל לא התמונה עצמה. המהות היא איך הצלם יכול להתפתח כצלם – טכנית ואומנותית.

להגיד "אהבתי!", "מעולה!", או כל וריאציה אחרת זה אמנם נחמד אבל לא מועיל.
אלא אם כן אתה אומר מיד אחר כך משהו כמו:
"הקומפוזיציה מאוזנת ומוליכה את העין לנקודת העניין. אהבתי את העיבוד לש/ל, זה מבליט את הקונטרסט ולדעתי מוסיף דרמה ומתח וגורם לי להביט בתמונה יותר מאשר מבט חטוף."
זה מועיל, כיוון שזה עוזר לצלם להבין מה הוא עשה נכון. זה מעודד אותו להמשיך ולהתנסות ובעיקר זה מאפשר לו ללמוד ולהתפתח כצלם.

להגיד "לא אהבתי" זה לא נחמד וגם לא מועיל.
אלא אם כן אתה אומר מיד אחר כן משהו כמו:
"אני לא מצליח למצוא את העניין בתמונה. היא עמוסה מאוד ולא ברור מה נקודת העניין."
זה מועיל, כיוון זה מאפשר לצלם להבין מה אתה, כצופה או כצלם אחר, לא אהבת. זה מאפשר לו ללמוד ולהתפתח כצלם.

זכרו, שכמו בכל אמנות אחרת, גם בצילום אין "נכון" ו"לא נכון", "עשה" ו"אל תעשה".
טעויות טכניות, כמו למשל עומק שדה או חשיפה, יכולות להיות לא נכונות,
אך לצלם יש חופש אמנותי ובאמנות כמו באמנות, אין דבר כזה שאין דבר כזה 🙂

 

אז איך כותבים ביקורת איכותית?

לפני הכל, התנסח בצורה נעימה.
גם עם התמונה לדעתך לא מוצלחת או שיש לך הארות והערות,
ניסוח נעים וחיובי ממתיק את הגלולה ומאפשר לצלם לקבל את הביקורת ממקום חיובי ולא ממקום של מגננה.

כמו שתראו בהמשך, תמיד כדאי להתחיל עם מה שטוב בתמונה.
זה נותן תחושה שלא הכל רע ומאפשר לצלם להיות פתוח יותר כדי לקבל את מה שטעון שיפור.
יש בצילום דברים טובים – מנו אותם לפני שאתם מונים את הטעון שיפור.

התבונן
הצעד הראשון הוא להביט בתמונה, אך לא מבט חטוף.
סרוק את התמונה עם עיניך, שים לב לכל פרט קטן.

מה פירוש התמונה בעיניך?
מה התמונה עושה לך?
לעיתים קרובות בביקורות פוסחים על החלק הזה אך לדעתי הוא חשוב.
נסה להסביר איך היא גורמת לך להרגיש.

נקודות טכניות
האם התמונה נכונה מבחינה טכנית?
האם החשיפה נכונה? האם יש טשטוש לא מוצלח (כתוצאה מעומק שדה צר מידי, תזוזה של המצלמה, תזוזה של האובייקט…)? האם יש צורך בניקוי רעשים או לכלוכים? האם הצבעים מדוייקים? הקונטרסט? וכולי.

נקודות אומנותיות
מה דעתך על החיתוך (קרופ) או על מימדי התמונה? אם התמונה צבעונית, האם הייתה טובה יותר בשחור לבן ולהיפך? האם יש איזון בין קדמת התמונה לחלקה האחורי? שיקולי קומפוזיציה נוספים?

מה טוב בתמונה
ציין את מה שטוב בתמונה לדעתך, מה אתה אוהב בתמונה – ולמה.
אם אתה לא מסוגל להסביר למה אתה אוהב משהו בתמונה, רוב הסיכויים שאין טעם להזכיר את זה.
"אני אוהב את הקונטרסט" זה חסר תועלת.
"אני אוהב את הניגודיות שנותן הקונטרסט" טוב יותר.
"אני אוהב את הניגודיות מהקונטרסט. זה מעצים את תחושת הדרמה ומגביר את המתח בין הדמויות בתמונה" זה מצויין.

מה טעון שיפור
כאמור, החלק הזה הוא לקראת סוף הביקורת.
כל מה שכתבת עד לנקודה זו הגביר את הבטחון העצמי של הצלם לגבי התמונה הזו ויהיה לו קל יותר להיות פתוח לשמוע על הטעון שיפור ולקחת את זה למקום של לימוד והשתפרות.
חשוב לזכור שהתמונה כבר צולמה ומלבד עיבוד מתקדם בפוטושופ לא ניתן לשנות אותה.

אסור, אסור, אסור (אסור!) לקטול את התמונה או את הצלם!

כדאי לציין נקודה אחת או שתיים שיכולות לשפר את התמונה בעיבוד (ליישר אופק, לנקות אבק, לעבור לשחור לבן), ודבר אחד או שניים שהיית עושה שונה לו היית אתה הצלם (חיתוך, קומפוזיציה, זווית צילום, להוציא גורמים מסיחי דעת מהפריים).

 

בפוסט הבא, אנסה לעזור בדרכים להתמודד עם ביקורת שלילית.

 

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!

בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: