Skip navigation

כולנו רוצים תמונות בעלות חדות מושלמת.
הבעיה היא, שלקבל תמונות נקיות וחדות לא פשוט כלל.

Canon 20D | Canon 24-70/2.8L @70mm | F/2.8 | 1/250 | ISO100

לפני שמדברים על איך לשפר חדות בתמונה, חייבים ראשית לדבר על הסיבות העיקריות לחוסר בחדות:

  • פוקוס
    הסיבה המובנת מאליה ביותר לקבלת תמונות לא חדות היא פספוס בפוקוס.
    זה יכול לקרות בגלל נעילת פוקוס על המקום הלא נכון בתמונה, להימצא קרוב מידי לאובייקט מכדי שהמצלמה תוכל לפקס, בחירת מפתח צמצם היוצר עומק שדה רדוד מאוד או צילום תמונה מהר מידי מבלי לוודא שהיא בפוקוס.
    בנוסף, יתכן שלעדשה שלכם יש סטייה, תוכלו לקרוא כאן איך לבדוק זאת.
  • תנועת האובייקט
    סוג נוסף של חוסר חדות בתמונה נובע מתנועת האובייקט המצולם, בד"כ ניתן לייחס זאת למהירות תריס איטית מידי.
  • תנועת המצלמה
    באופן דומה לתנועת האובייקט, אפשרי לקבל חוסר חדות בתמונה כתוצאה מתזוזות של הצלם תוך כדי הצילום. גם כאן, ניתן לייחס זאת למהירות תריס איטית מידי או חוסר יציבות של המצלמה (חוסר שימוש בחצובה).
  • רעש
    תמונות עם הרבה רעש הן תמונות הנראות 'מפוקסלות'. נראה שהן מכוסות בנקודות קטנות וזה כמובן משפיע על החדות.

 

ישנם מספר דברים שכדאי לחשוב עליהם כדי לקבל תוצאות חדות:

  1. החזיקו את המצלמה בצורה יציבה – הרבה פעמים חוסר החדות נובע מתנועת המצלמה תוך כדי הצילום. הדרך הטובה ביותר להבטיח חוסר תזוזה של המצלמה היא שימוש בחצובה אך לעיתים השימוש בחצובה לא אפשרי, לא נוח או לא פרקטי ובמקרים אלו אין מנוס מלצלם ללא חצובה. כתבתי כבר בעבר טיפים על איך לצלם יציב בפוסט על צילום ירח חלק 3 – הכנות לצילום.
    באופן כללי, זכרו את כלל האצבע – לקבוע את מהירות התריס ע"פ 1 חלקי אורך המוקד (קחו בחשבון את הקרופ אם רלוונטי):
    50 מ"מ – 1/60 שנייה
    100 מ"מ – 1/125 שנייה
    200 מ"מ – 1/250 שנייה
    וכולי…
  2. חצובה – אין עוררין, חצובה היא האמצעי הטוב ביותר כדי להפחית או אפילו למנוע לחלוטין את תזוזת המצלמה בזמן הצילום. כאמור, לא תמיד פרקטי אבל בהחלט שווה את המאמץ בחלק גדול מהמקרים.
  3. מהירות תריס – אחד האלמנטים הראשונים שיש לחשוב עליהם בקשר לחדות תמונה. ככל שמהירות התריס מהירה יותר, כך תמנעו יותר מרעידות המצלמה בזמן הצילום וגם תקפיאו את תנועת האובייקט. שתי ציפורים במכה אחת. כמובן שלא תמיד זה מתאים, בגלל תנאי תאורה, או הרצון כן לתפוס טשטוש תנועה של האובייקט או הרקע וכולי. בנוסף, זה משפיע על מפתח הצמצם ובאופן ישיר על עומק השדה.
  4.  צמצם – הצמצם משפיע על עומק השדה. אם נסגור את הצמצם, נקבל עומק שדה רחב אשר יכלול יותר אובייקטים קרובים ורחוקים. אם נפתח את הצמצם יקרה בדיוק ההיפך – עומק השדה יהיה צר יותר, פחות אובייקטים יהיו מחוץ לעומק השדה ונאלץ לדייק יותר בנקודה עליה מפקסים. זכרו שיש יחסי גומלין בין צמצם למהירות תריס וצמצם סגור יותר יידרוש מהירות תריס איטית יותר ועלול להוות בעייה בצילום אובייקטים בתנועה.
  5. ISO – הצלע השלישית במשולש יחסי הגומלין בין צמצם, מהירות תריס וISO. לISO השפעה ישירה על מידת הרעש בתמונה. שימוש בISO גבוה יאפשר מהירות תריס גבוהה יותר ומפתח צמצם סגור יותר אשר כאמור משפרים את החדות אבל אליה וקוץ בה – זה יגרור מידת רעש מוגברת.
    ככלל, עדיף לשמור את הISO נמוך ככל האפשר כדי לקבל תמונות חדות. תוכלו להשתמש בISO גבוה יותר במצלמות Full Frame כיוון שבמצלמות אלו הרעש פחות מורגש.
  6. מייצב – יותר ויותר עדשות מגיעות היום עם מנגנון ייצוב אשר עוזר להתמודד עם תזוזת המצלמה בזמן הצילום. השימוש במייצב 'מרוויח' לנו 2-3 עצירות אור (כלומר מהירות תריס איטית יותר ב 2-3 עצירות) בצילום ידני ללא חצובה.
    שימו לב, כי מייצב לא עוזר במקרה של אובייקט בתנועה.
  7. פוקוס – רובנו משתמשים בפוקוס אוטומטי ומשאירים את עבודת הפיקוס למצלמה. המנגנון הדואג לפוקוס במצלמה מבוסס על קונטרסט ולא תמיד הוא מדוייק, תלוי בתנאי התאורה ובקונטרסט של האובייקט. תמיד כדאי לוודא שהאובייקט בפוקוס. אל תפחדו לעבור לפוקוס ידני במידת הצורך. זה נכון במיוחד כאשר משתמשים במפתח צמצם פתוח (עומק שדה צר), במקרה כזה אפילו סטייה קטנה יכולה לשבש את חדות התמונה ולגרום לאובייקט להיות לא בפוקוס.
  8. עדשות איכותיות – אם התקציב מאפשר, השקיעו בעדשות איכותיות – תהיה להן השפעה גדולה על חדות התמונות. תוכלו לקרוא על עדשות כאן.
  9. בדיקת ראייה – אני לא צוחק! בין אם אתם מרכיבים משקפיים או לא, כדאי לערוך בדיקת ראייה מידי פעם כדי לוודא שהראייה שלכם לא הדרדרה. בנוסף, ליד העינית של המצלמה ישנו גלגל קטן הנקרא 'דיופטר' ומאפשר כיוון עדין של העינית לשיפור הראייה דרכה.
  10. ניקיון הציוד – ניקיון העדשה (אלמנט קדמי ואחורי) וניקיון החיישן יכולים להשפיע מאוד על חדות התמונות וגם למנוע הופעת כתמים כתוצאה מלכלוך על התמונה הסופית.
  11. הנקודה החדה של העדשה – לכל עדשה יש מפתח צמצם חד יותר בטווח מפתחי הצמצם שלה (Sweet Spot). בחלק גדול מהמקרים המפתח הזה הוא עצירת אור אחת או שתיים ממפתח הצמצם המקסימלי. לכן, במקום לצלם במפתח הצמצם המקסימלי כדאי לסגור את הצמצם עצירת אור אחת או שתיים. זה כאמור גם מגדיל את עומק השדה.

 

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

One Comment

  1. תודה רבה


Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: