Skip navigation

אני מאמין, שכדי לעזור לצלמים לצאת מהלך הרוח של צילום באוטומט עליהם להכיר את מושגי היסוד.

לכן, החלטתי להתחיל בסדרת פוסטים העוסקים בהכרת מושגים אלו.

בפוסט הראשון דיברנו על אור וקאמרה אובסקורה, בשני דיברנו על פוקוס ועדשות, בשלישי דיברנו על עדשות, אור והגדלה וברביעי על חשיפה ועצירות אור.

בפוסט הזה, החמישי במספר, אנחנו מתחילים לדבר על מרכיבי משולש החשיפה.
הראשון הוא הצמצם – Aperture.

כמו שראינו בפוסט הקודם, הצמצם הוא אחד משלושת הגורמים המרכיבים את משולש החשיפה ומאזנים אותו, יחד עם מהירות התריס והISO.

הצמצם הוא כלי חשוב ביותר. אם תצליחו להגיע לשליטה בצמצם תזכו לחופש ושליטה ביצירתיות כמו שלא הכרתם לפני. שינויים בצמצם יכולים להוביל לשינויים משמעותיים בתוצאות.

אז מה זה צמצם?

בפשטות, הצמצם הוא גודל המפתח בעדשה דרכו נכנס אור בזמן החשיפה.

כשלוחצים על הכפתור במצלמה כדי לצלם, בפועל נפתח פתח בעדשה המאפשר לאור להגיע לחיישן המצלמה.
מפתח הצמצם שנקבע משפיע על גודל הפתח הזה.
ככל שהפתח הזה גדול יותר נכנס יותר אור ובהתאמה, ככל שהפתח קטן יותר נכנס פחות אור.

הצמצם נמדד ב'עצירות'.
לעיתים קרובות עצירות אלו נקראות גם מספר/F, למשל F/2.8, F/4, F/5.6, F/8, F/11 וכולי.

מעבר מעצירה לעצירה מכפיל או מחלק בחצי את גודל מפתח הצמצם (ואת כמות האור).
שימו לב שמעבר מעצירה לעצירה במהירות התריס גם מכפיל או מחלק בחצי את כמות האור, כלומר אפשר להגדיל אחד ולהקטין את האחר ולקבל את אותה כמות האור!

מבלבל…
הצמצם גורם להרבה בלבול בקרב צלמים מתחילים כיוון שמפתח צמצם גדול (הרבה אור נכנס) מאופיין ע"י מספר קטן, בעוד שמפתח צמצם קטן (מעט אור נכנס) מאופיין ע"י מספר גדול. כלומר, F/2.8 הוא למעשה מפתח צמצם גדול בהרבה ממפתח צמצם F/22.
זה נשמע הפוך לגמרי. ההסבר מוסבר כהקדמה בפוסטים הקודמים בסדרה, מומלץ לקרוא אותם לפני שממשיכים.
עם הניסיון זה הופך לטבע שני.

צמצם ועומק שדה
הצמצם משפיע מאוד על עומק שדה. בעבר ערכתי סרטון הדרכה על עומק שדה וגם כתבתי מספר פוסטים על המרחק ההיפרפוקלי, Focus-Recompose, בוקה, ופוקוס קדמי או אחורי.

איך הצמצם בנוי?
הצמצם בנוי ממספר עלים המשתלבים זה בזה ומאפשרים את הפתיחה והסגירה שלו ובכך להגדיל או להקטין את מפתח הצמצם.
צורת העלים המרכיבים את הצמצם ומספרם משפיע על איכות המפתח ומידת הקרבה שלו לעיגול מושלם.
למשל, צמצם בעל 5 עלים ייצור מפתח צמצם הקרוב בצורתו למחומש וצמצם המורכב מ8 עלים ייצור מפתח צמצם הקרוב בצורתו למתומן.
ככל שמספר העלים יהיו גדול יותר צורת המפתח תהיה קרובה יותר לעיגול מושלם.
בנוסף, בחלק מהצמצמים החלק הפנימי של העלים מעוגל, דבר אשר מקרב את צורת מפתח הצמצם קרוב יותר לעיגול מושלם.

מפתח צמצם קרוב ככל האפשר לעיגול מושלם חשוב בגלל ההשפעה שלו על איכות הבוקה המתקבל.

הצמצם בשירות האדם
סגנונות צילום שונים מאופיינים המפתחי צמצם שונים.
למשל, צילומי נופים מאופיינים במפתחי צמצם קטנים (מספרים גדולים) כיוון שזה מבטיח עומק שדה גדול.
לחלופין, צילומי פורטרטים מאופיינים במפתחי צמצם גדולים יחסית (מספרים קטנים) כדי לקבל עומק שדה רדוד יחסית וכך לקבל את האובייקט בפוקוס ואת הרקע מחוץ לעומק השדה ומטושטש.

אז מה אמרנו על F-ratio?

בפוסט השלישי בסדרה דיברנו על F-ratio, אשר הוגדר כחלוקה בין אורך המוקד לקוטר העדשה – זהו היחס הפוקלי.
עבוד עדשה ספציפית, היחס הפוקלי תמיד זהה.
אך כאמור, לצמצם יכולת להפתח יותר או פחות.

כשהצמצם נסגר, הוא בעצם מסתיר חלק מעדשה ואפקטיבית מקטין את קוטר העדשה ובכך משנה את היחס הפוקלי!

לכן, מפתח הצמצם מוגדר ע"י היחס הפוקלי אותו הוא יוצר. צמצם פתוח יכול להיות f/2.8 וצמצם סגור יכול להיות f/22.

כמו שהזכרנו בפוסט הרביעי הסדרה, אנחנו מודדים את השינוי בחשיפה בעזרת עצירות (הכפלה או חילוק כמות האור בפקטור 2).
בהתאמה, אותו המדד מתאים לצמצם.

כדי להכפיל את כמות האור הנכנסת לעדשה, עלינו להכפיל את השטח בעדשה אשר לא מוסתר ע"י הצמצם.
שטח מעגל מוגדר ע"י הנוסחא  \pi r^2, לכן הכפלת השטח מגדילה את הקוטר בפקטור של 1.41 בערך.

מכאן, שהעצירות הן: 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32.

 

תרגול

כמו בפוסט הקודם, אספתי מספר תרגילים שתוכלו לתרגל בעזרתם.

  • צלמו סצנה אשר מכילה מגוון אובייקטים מעניינים במרחקים שונים מהמצלמה. צלמו אותה במגוון ערכי צמצם (תוך כדי שאתם מאזנים את החשיפה בעזרת מהירות התריס) ובחנו את ההשפעה על עומק השדה.
  • צלמו אובייקט קטן אשר מרוחק מהרקע מרחק מספר מטרים (למשל פרח). נסו לשחק עם ערכי הצמצם כדי לבודד אותו מהרקע בעזרת עומק שדה צר.
  • צלמו סצנת נוף אשר מכילה אובייקט בקרבת המצלמה (למשל אגם עם גזע עץ או סלע בקדמת הסצנה). נסו לשנות את ערכי הצמצם בכדי לקבל את כל התמונה בפוקוס, מהאובייקט הקרוב ועד הרקע המרוחק בעזרת עומק שדה רחב.

 

בפוסט הבא נדבר על התריס ועל מהירות התריס.

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: