Skip navigation

אני מאמין, שכדי לעזור לצלמים לצאת מהלך הרוח של צילום באוטומט עליהם להכיר את מושגי היסוד.

לכן, החלטתי להתחיל בסדרת פוסטים העוסקים בהכרת מושגים אלו.

בפוסט הראשון דיברנו על אור וקאמרה אובסקורה, בשני דיברנו על פוקוס ועדשות ובשלישי דיברנו על עדשות, אור והגדלה.
עד עכשיו דיברנו על אופטיקה ופיסיקה. נושאים תיאורטיים אך חשוב להבין אותם כבסיס להבנת האופטיקה של הצילום.

בפוסט הזה, הרביעי בסדרה, נתחיל לדבר תכל"ס. נדבר על חשיפה ועצירות אור (נקראות גם תחנות, למרות שאני אישית פחות אוהב את השם הזה).

מבין כל מושגי היסוד בעולם הצילום, זהו אולי הנושא החשוב ביותר ויש להבין אותו לעומק.

מה היא חשיפה

ההגדרה הפשטנית היא: סך האור הפוגע במדיה בתהליך צילום התמונה.

בין אם המדיה היא חיישן דיגיטלי או סרט אנלוגי, החשיפה זהה.
ככל שכמות האור הפוגעת באיזור מסויים במדיה גדול יותר, כך איזור זה יהיה בהיר יותר בתמונה.

השונות במידת האור בעולם האמיתי גדולה מאוד.
אובייקט או סצנה המוארים ע"י השמש בצהרי היום, בהירים בעשרות (אם לא מאות) מונים יותר מאשר לו היו מוארים לאור הירח.

מידת הבהירות נמדדת ע"י Exposure Value או EV.
EV בעל ערך 0 מוגדר כתמונה בעלת חשיפה במשך שנייה  בF/1.
ערכי EV גדולים או קטנים ב1 מסמלים שינוי בתאורה בפקטור 2.

לדוגמא:
EV+1 בהיר פי 2 לעומת EV0
EV+3 בהיר פי 8 לעומת EV0
EV-2 בהיר פי 0.25 (חשוך פי 4) ביחס ל EV0

 

העצירה (נקראת גם תחנה או Stop)

צעד למעלה (הכפלה פי 2) או צעד למטה (חלוקה ב 2) של EV נקרא "עצירה".

כשצלמים מדברים על אור וחשיפה הם מודדים אותם בעזרת עצירות.
בצילום, עצירה יכולה להתייחס לצמצם, מהירות תריס או ISO.

אחד הדברים החשובים שכדאי ללמוד בתור צלם הוא ללמוד לחשוב על עצירות של אור ברמה אינטואיטיבית.
אם תצליחו, רק על ידי מבט על התמונה שצילמתם על גבי צג המצלמה שלכם, לדעת שיש להוסיף לחשיפה 2/3 עצירה, למשל, תוכלו להיות צלמים מוצלחים יותר.

 

משולש החשיפה

כדי לשלוט בחשיפה, אנחנו צריכים להיות יכולים לשלוט בכמות האור המגיעה לחיישן.
אנחנו עושים זאת ע"י התאמות לאחד או יותר ממרכיבי "משולש החשיפה". המרכיבים הללו הם ISO, צמצם ותריס.

הצמצם הוא בעצם פתח המורכב מעלים, המאפשרים לו להיות גדול יותר (וכך לאפשר ליותר אור להכנס) או קטן יותר (וכן לאפשר למעט אור להכנס).

התריס הוא בעצם כמו מסך היכול להיות פתוח או סגור. ניתן לפתוח אותו למשכי זמן שונים וכן לאפשר ליותר או פחות אור להכנס.

הISO פעם תיאר את מידת הרגישות של הסרט לאור, והיום מתאר את מידת ההגברה של המידע הנאסף ע"י החיישן. ככל שערך הISO גדול יותר, כך מידת ההגברה גדולה יותר.

בפוסטים הבאים נדבר בהרחבה על כל אחד מהמרכיבים הללו, אשר יחד מרכיבים את החשיפה.
בגדול כל אחד מהם, בדרכו, מאפשר שליטה בכמות האור הנכנס ופוגע בחיישן.
כרגע, מספיק לדעת שיש סינרגיה בין מרכיבים אלו ושלושתם פועלים יחד כדי לשלוט בחשיפה.

פשרות

כל מרכיב משפיע על החשיפה בצורה שונה, וכפועל יוצא משפיע על התוצאה בצורה שונה.

מהירות תריס גבוהה יותר מקטינה את כמות האור ומקפיאה תנועה.
מהירות תריס נמוכה מאפשרת ליותר אור להכנס אך גורמת לתנועה להיראות מטושטשת במשך זמן החשיפה.

סגירת הצמצם מקטינה את כמות האור ומגדילה את עומק השדה, כלומר פוקוס חד בחלק גדול יותר של התמונה.
פתיחת הצמצם מאפשרת ליותר אור להכנס אך מקטינה את עומק השדה, כלומר חלק קטן יותר מהתמונה יהיה בפוקוס חד.

ערך ISO גבוה יותר מגדיל את רגישות החיישן לאור אך גם מגביר את כמות הרעש.

תוצאות הלוואי הללו לאו דווקא שליליות!
ניתן להשתמש בהן ליצירת אפקטים ותמונות יצירתיות.
עומק שדה צר מצויין לפורטרטים, מהירות תריס נמוכה מאפשרת העברת תחושת תנועה וכולי.

 

תמונה טובה היא התוצאה של בחירה מושכלת ומתוכננת בכל אחד ממרכיבי משולש החשיפה כדי לקבל תמונה בעלת חשיפה נכונה ואופי התואם את רצון הצלם.

 

תרגול

בפוסט הזה התחלנו לדבר תכל"ס.
בפוסטים הבאים נדבר על כל אחד ממרכיבי משולש החשיפה – צמצם, תריס וISO.

כמו שאני אומר בתחילת כל פוסט בסדרה הזו, הכוונה היא לעזור לכם לצאת ממצבי האוטומט.
לשם כך, עליכם להכיר את המצבים החצי אוטומטיים (Av, Tv) והמצב הידני (M).

אספתי עבורכם מספר תרגילים אשר תוכלו לתרגל בעזרתם כהכנה לפוסטים הבאים.

  • הכרת המצלמה – כוונו את המצלמה למצב הידני (M). מצאו את הכפתורים המאפשרים לשנות כל אחד ממרכיבי משולש החשיפה.
  • תרגול שימוש בכפתורים – כוונו את המצלמה למצב אוטומטי, לחצו חצי לחיצה ובדקו את נתוני הצילום המומלצים. כעת עברו למצב הידני, הכניסו את הנתונים הללו וצלמו. חזרו על זה עד שתרגישו בנוח עם הכפתורים.
  • תרגול העין לחשיפה – חזרו על התהליך שתואר בנקודה הקודמת במגוון סצנות, ואז נסו לשנות כל אחד מהמרכיבים בעצירת אור אחת יותר או פחות. בחנו את התוצאות ואת ההשפעה של השינוי.
  • תרגול מתקדם – מצאו סצנות בעלות קונטרסט גדול (צל עץ ביום שמש, למשל). צלמו את הסצנה באוטומט, בחנו את התוצאה ונסו לנחש איך תצטרכו לשנות ידנית את החשיפה כדי לקבל פרטים בחלקים של התמונה בהם יש תת חשיפה או חשיפת יתר. בדקו את הניחוש שלכם.

 

בפוסט הבא, נדבר על הצמצם.

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: