Skip navigation

אני מאמין, שכדי לעזור לצלמים לצאת מהלך הרוח של צילום באוטומט עליהם להכיר את מושגי היסוד.

לכן, החלטתי להתחיל בסדרת פוסטים העוסקים בהכרת מושגים אלו.

בפוסט הראשון דיברנו על אור וקאמרה אובסקורה, בשני דיברנו על פוקוס ועדשות, בשלישי דיברנו על עדשות, אור והגדלה וברביעי על חשיפה ועצירות אור.

המשכנו בפוסט החמישי לדבר על הצמצם, בשישי דיברנו על התריס ובשביעי על ISO.

בפוסט השמיני בסדרה, ראינו איך הגורמים המרכיבים את משולש החשיפה משתלבים יחד.

בפוסט התשיעי בסדרה דיברנו על מד האור, ובפוסט הזה, אשר חותם את סדרת מושגי היסוד, נדבר על פלאש ומהירות סנכרון.

הפלאש

ראשית – קצת הסטוריה.

בשנות ה70, הפלאש החיצוני היה בעצם מין קוביה חד פעמית כזו שהייתה מחוברת למצלמה והייתה ממש מתפוצצת (באופן מבוקר) ומאירה את הסצנה.
לפלאשים הללו היה נדרש חלקיק שנייה להתחמם ואז הם היו מתפוצצים ומאירים למשך 1/30 שנייה בערך.
לכן, המצלמה הייתה חייבת לחכות בין הלחיצה על הכפתור ועד פתיחת התריס (זמן ההתחממות) וכתוצאה הם לא ממש עזרו להקפאת תנועה.

Flashcube_on_Kodak_Instamatic
המקור – ויקיפדיה

מצד שני, יש גם יתרון. אם אתם זוכרים, בפוסט השישי על התריס דיברנו על מנגנון "החריץ העוקב" – במהירויות תריס גבוהות התריס השני עוקב אחרי התריס הראשון וכך המדיה נחשפת ע"י אלומה צרה שנעה לאורך הפריים.
הפלאשים הישנים (כאמור האירו למשך 1/30 שנייה בקרוב) למעשה האירו לכל אורך החשיפה. מנקודת המבט של המדיה (פילם), הפלאש המתפוצץ הזה היה זהה לתאורת סטודיו או כל תאורה מתמשכת אחרת כמו תאורה בבית או השמש.
היינו יכולים להשתמש בכל מהירות תריס, מהירה ככל שתהיה, ללא כל בעיה.

ואז הגיעו הפלאשים המודרניים, החשמליים (נקראים גם SpeedLight).
אלו מקורות אור רב פעמיים אשר מבזיקים למשך קצר מאוד של זמן. ההבזק חשמלי, הם עובדים על בטריות ודי יעילים מבחינת צריכת אנרגיה. הם מחזיקים מעמד לזמן רב וזמינים מאוד.
לרוב המצלמות יש אחד כבר מותקן ולאחרות יש אפשרות לחבר אחד בעזרת Hot-Shoe, ברוב מצלמות הSLR יש את שניהם.

הם מצויינים להקפאת תנועה היות וההבזק נמשך כ – 1/1,000 שנייה לכל היותר, בעוצמה נמוכה יותר הוא יכול להיות אפילו 1/10,000 שנייה (הדרך היחידה של פלאש כזה ליצור פחות אור היא להבזיק למשך זמן קצר יותר).

 

הלכה למעשה, עבור התריס ההבזק מהפלאש החשמלי הוא מיידי
 

בניגוד לקובייה אשר האירה לכל משך החשיפה, הפלאש החשמלי מבזיק הבזק קצר מתישהו במשך החשיפה, לרוב מיד לאחר שהתריס נפתח.
וזו בדיוק הבעיה.

במהירויות תריס גבוהות בהן החריץ נע לאורך המדיה, ההבזק של הפלאש יאיר רק במשך חלק מהחשיפה.

אם הפלאש משמש להאיר סצנה חשוכה, התמונה שתתקבל תהיה חשוכה לגמרי למעט רצועה מוארת לאורך הפריים.
אם יש תאורת אמביינט והפלאש משמש כתאורת משלימה (Fill Light), התמונה שתתקבל תהיה בתת חשיפה למעט רצועה מוארת לאורך הפריים.

SEFI3100
Canon 5D III | Canon 24-70/2.8L @ 63mm | F/6.3 | 1/800s | ISO100
External Flash @28mm | 1/32 | M mode

 

מהירות סנכרון

כמו שאמרנו בחלק 6, גם התריס המשוכלל ביותר הבנוי מהחומרים המשובחים ביותר לא מסוגל להפתח מהר יותר מ 1/250 שנייה – מהירות הסנכרון.

מהירות הסנכרון היא למעשה משך החשיפה המהיר ביותר, אשר בו התריס פתוח לגמרי ולפלאש יש הזדמנות להבזיק ולהאיר את כל הפריים.

בתמונה מעל ניתן לראות שכאשר מהירות התריס מהירה יותר ממהירות הסנכרון, הפלאש מאיר רק על חלק מהאובייקט והשאר נשאר חשוך.
כלומר, בכדי שהפלאש יאיר על כל האובייקט עלינו לצלם לכל היותר במהירות הסנכרון או במהירות איטית יותר.
למעשה, ברוב המצלמות שיוצרו בשנים האחרונות כלל לא ניתן לקבוע מהירות תריס גבוהה ממהירות הסנכרון בשימוש בפלאש.

אז איך בכל זאת אפשר לצלם עם פלאש חיצוני במהירויות גבוהות מזה?

 

High-Speed Flash Sync

בחלק מהפלאשים החיצוניים היקרים יותר יש אופציה של High Speed Sync אשר מאפשרת לצלם עם פלאש בכל מהירות תריס שהמצלמה מאפשרת, אפילו עד 1/8000 שנייה.
הפעלת הפלאש למצב הזה משתנה בין מודל למודל, העזרו המדריך למשתמש של הפלאש שלכם.

אבל… איך הקסם הזה קורה? איך High Speen Sync מתגבר על הבעיה הזו של "החריץ העוקב"?
זכרו שמקור הבעיה הוא שהבזקי הפלאש הם מיידיים ולכן מאירים את המדיה דרך החריץ ברגע יחיד במקום לאורך כל משך החשיפה.

פלאשים חדישים מסוגלים להבזיק ברציפות ובמהירות רבה. במצב High Speed Sync הפלאש מבזיק עד כדי אלפי פעמים בשניה לאורך כל משך החשיפה בה החריץ של התריס חולף על פני המדיה.
הלכה למעשה, הפלאש מבזיק הבזקים קצרים ומיידיים ברצף ומתנהג כאילו הוא דולק ברצף לכל אורך מהירות הסנכרון, אפילו אם כל הבזק כזה מאיר חריץ קטנטן של הפריים.

SEFI3105
Canon 5D III | Canon 24-70/2.8L @ 63mm | F/6.3 | 1/800s | ISO100
External Flash @28mm | 1/32 | M mode | High Speed Sync

אז למה לא להשתמש במצב הזה תמיד וזהו? למה להסתבך?
זה מבזבז המון חשמל ויכול לגמור את הבטריות ממש ממש מהר, הפלאש מתחמם וצריך יותר זמן להטען מחדש.

 

זהו. בזאת מסתיימת לה סדרת מושגי היסוד.
כולי תקווה שמצאתם אותה מעניינת, מועילה או אינפורמטיבית ושהכתוב עזר לכם באיזו שהיא צורה.
אשמח לשמוע מכם בתגובות פה למטה או בהודעה פרטית. הפידבק שלכם עוזר לי להשפר 🙂

 

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

 

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: