Skip navigation

אני מאמין, שכדי לעזור לצלמים לצאת מהלך הרוח של צילום באוטומט עליהם להכיר את מושגי היסוד.

לכן, החלטתי להתחיל בסדרת פוסטים העוסקים בהכרת מושגים אלו.

בפוסט הראשון דיברנו על אור וקאמרה אובסקורה ובפוסט השני דיברנו על פוקוס ועדשות.
בפוסט הזה נדבר על עדשות, אור והגדלה.

הפוסט הזה הוא המשך ישיר של הפוסט הקודם על פוקוס ועדשות.
דיברנו על כך שעדשות שוברות את קרני האור, על השפעת זוית הפגיעה בעדשה על זוית השבירה ואיך אנחנו יכולים להשתמש בתכונה הזו כדי למקד את קרני האור הנכנסות לעדשה כדי ליצור תמונה חדה וברורה.

ישנם שני יתרונות משמעותיים כשמשתמשים בעדשות במקום במצלמת נקב: בהירות והגדלה.

בהירות ו F-ratio

בפוסט הקודם ראינו איך כל האור הפוגע העדשה ממוקד לתמונה.
אם היינו משתמשים בעדשה גדולה יותר באותו אורך מוקד, יותר קרני אור היו ממוקדות והתמונה הייתה מתקבלת בהירה יותר אך לא גדולה יותר.
זה נשמע הגיוני, שאם נכפיל את קוטר העדשה נכפיל גם את גודל התמונה המתקבלת בהתאמה, אך זה לא נכון.

F- ratio זהו יחס המתאר את הקשר בין אורך המוקד וקוטר העדשה ומחושב ע"י חלוקת אורך המוקד בקוטר.
לכן, בציור שלמעלה, עבור אורך מוקד של 50 מ"מ וקוטר עדשה של 10 מ"מ מתקבל יחס של F/5.0 ועבור קוטר עדשה של 20 מ"מ מתקבל יחס של F/2.5.

ככל שהיחס הזה קטן יותר, כלומר קרוב יותר ל 1, התמונה המתקבלת מהעדשה תהיה בהירה יותר.
ככל שה F-ratio של עדשה קטן יותר, אפשר להגיד שהיא "מהירה" יותר. תוכלו לקרוא יותר על מהירות של עדשות כאן.

בפוסט הראשון, דיברנו על כך שחור גדול מאפשר ליותר אור להכנס ולכן התמונה המתקבלת היא בהירה יותר אך פחות חדה.
עכשיו, כשאנחנו יודעים מה זה F-ratio, אפשר להבין למה לעדשות "מהירות" יש עומק שדה צר.

הגדלה

כולנו כילדים שיחקנו עם זכוכית מגדלת, גם כדי להגדיל דברים וגם כדי למקד את קרני השמש ולשרוף נייר.
מידת ההגדלה של עדשה תלויה באורך המוקד. ככל שאורך המוקד ארוך יותר, העדשה תגדיל יותר את האובייקט.
אורכי מוקד קצרים עושים את הפעולה ההפוכה ומקטינים את האובייקט. תוכלו לקרוא עוד של סוגי העדשות כאן.

 

ראינו למעלה, שF-ratio הוא יחס המשפיע על בהירות התמונה.
כאמור, היחס הזה הוא פונקציה של אורך המוקד וקוטר העדשה.

עד עכשיו דיברנו רק על קוטר העדשה אך כדי לקבל הגדלה גדולה יותר אנחנו מגדילים את אורך המוקד ולכן גם היחס הזה גדל.
במילים אחרות – ככל שההגדלה גדולה יותר, התמונה חשוכה יותר.
ואמנם, לרוב עדשות הטלה (למעט האיכותיות והיקרות ביותר),  יש F-ratio גדול והן נחשבות לעדשות איטיות.

שדה הראייה (Field of View, FOV)

שדה הראייה למעשה מודד כמה מהעולם בחוץ המצלמה מסוגלת "לראות".
ככל שאורך המוקד קצר יותר, זווית שדה הראייה גדולה יותר וניתן לראות יותר מהסצנה בפריים ובהתאמה הכל קטן יותר.

 

בפוסט הבא בסדרה נדבר על  חשיפה ועצירות אור.

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: