Skip navigation

אני מאמין, שכדי לעזור לצלמים לצאת מהלך הרוח של צילום באוטומט עליהם להכיר את מושגי היסוד.

לכן, החלטתי להתחיל בסדרת פוסטים העוסקים בהכרת מושגים אלו.

בפוסט הראשון דיברנו על אור וקאמרה אובסקורה, בשני דיברנו על פוקוס ועדשות, בשלישי דיברנו על עדשות, אור והגדלה וברביעי על חשיפה ועצירות אור.

המשכנו בפוסט החמישי לדבר על הצמצם, בשישי דיברנו על התריס ובשביעי על ISO.

בפוסט השמיני בסדרה, ראינו איך הגורמים המרכיבים את משולש החשיפה משתלבים יחד.

בפוסט הזה ,התשיעי הסדרה, נדבר על מד האור של המצלמה.

אז מה זה מד האור?

דיברנו בעבר על הטווח הדינמי של המדיה (הפילם או החיישן) .
כדי להמנע מתת חשיפה או מחשיפת יתר, יש צורך לקבוע כמה מוארת הסצנה המצולמת – כדי לנוכל לקבוע מהי החשיפה הנכונה.

כמובן שאפשר לנחש ולהתנסות, ועם הניסיון נוכל לדייק יותר. אך מד האור מדויק בהרבה ומאוד נוח לשימוש.

מד  האור (Light Meter) במצלמות SLR מודד את עוצמת האור העובר מבעד לעדשה
(Through The Lens – TTL).
התהליך הזה של מדידת עוצמת האור העובר מבעד לעדשה  קוראים Metering.
מד האור מניח שהוא מודד את האור משטח אפור 18% (כאשר 0% זה לבן ו100% זה שחור) ועל סמך זה מחשב את החשיפה.

העניינים מתחילים להסתבך כשהסצנה מורכבת מחלקים שהם מוארים מאוד או חשוכים מאוד ביחס לשאר. תנאים כאלו יכולים לבלבל את מד האור ולגרום לטעות במדידה (תת חשיפה או חשיפת יתר), תלוי לאיזה חלק של הסצנה היה חשוף מד האור.

במצלמות חדישות יותר, ישנו מערך של מספר מדדי אור הפזורים על פני מרחב בפריים (עד כדי כמה עשרות) כדי לדייק יותר במדידה. המידה שבה כל מד אור כזה משפיע על מדידת החשיפה הסופית תלוי במצב המדידה שבחרתם (Metering Mode).

 

איך (או מתי) להשתמש במד האור? 

אז אנחנו כבר יודעים שחשיפה נכונה מאופיינת ע"י איזון בין שלושת מרכיבי משולש החשיפה, הלוא הם הצמצם, מהירות התריס והISO.
מד האור נותן למרכיבי משולש החשיפה ערכים בהתאם למצב בו נמצאת המצלמה (M, Tv, Av, P).

מצב אוטומטי (P) – בחצי לחיצה מד האור קובע (בנוסף לפוקוס אלא אם אתם משתמשים בפוקוס בכפתור אחורי) את ערכי משולש החשיפה ע"פ הניחוש שלו.

אבל אם אתם כבר קוראים את הפוסט הזה ואת קודמיו, אתם רוצים להפסיק להשתמש באוטומט ולכן…

מצב חצי אוטומטי – שליטה בצמצם (Av / Aperture Priority) – במצב זה אנחנו שולטים בצמצם והמצלמה קובעת ע"פ מדידת האור את ערך מהירות התריס כדי לקבל חשיפה נכונה. את הISO המצלמה תשנה רק אם הוא מכוון לאוטומטי.

מצב חצי אוטומטי – שליטה בתריס (Tv / Shutter Priority) – במצב זה אנחנו שולטים במהירות התריס והמצלמה קובעת ע"פ מדידת האור את ערך הצמצם כדי לקבל חשיפה נכונה. את הISO המצלמה תשנה רק אם הוא מכוון לאוטומטי.

מצב ידני – במצב זה אנחנו בשליטה מלאה גם על הצמצם וגם על התריס. במצב זה, מד האור רק אומר לנו אם לדעתו נתוני החשיפה כמו שהם עכשיו קרובים למה שהוא מחשיב שחשיפה נכונה.

כאמור, במצב זה כל הכוח בידיים שלנו.
לכן נוכל, למשל, לשנות את הISO ולא להוריד מהירות תריס כי אנחנו יודעים שאנחנו מצלמים ספורט או למשל להוריד מהירות תריס ולא לשנות צמצם כי אנחנו יודעים שאנחנו מצלמים פורטרט ורוצים להפריד את האובייקט מהרקע.

 

פיצוי חשיפה

אמנם מד האור הוא מכשיר מדוייק להפליא, אך כמו של מכשיר לפעמים הוא טועה, במיוחד בסצנות בהן יש קונטרס גדול או החזרות אור.

כאמור, מד האור מניח שהוא מודד את האור משטח אפור 18% (כאשר 0% זה לבן ו100% זה שחור) ועל סמך זה מחשב את החשיפה.

לכן, למשל בחוף הים בצהרי היום או במקום מושלג, אור השמש מוחזר מהחול או השלג ומטעה את מד האור והתוצאה היא חשיפת יתר. במקרה כזה, כדאי להשתמש בפיצוי חשיפה של 1+ או 2+ EV כדי "להגיד" למד האור שהוא מודד את האור ממשטח מואר יותר מ 18%.

לחלופין, אם למשל נצלם מישהו כשברקע השמיים הכחולים, מד האור חושב שהשמיים הם עיקר התמונה ומחשב חשיפה נכונה כדי לא לשרוף אותם. הבעיה היא שכך האובייקט יראה כמו סילואט ולא נקבל בכלל פרטים.
ניתן לפתור זאת חלקית בחלק מהמקרים בעזרת מצבי מדידת האור אך גישה צפוייה יותר תהיה להשתמש בפיצוי חשיפה כדי לאזן אותה ולחשוף נכון לאובייקט.

נדבר בהרחבה על פיצוי חשיפה בפוסט נפרד.

 

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!

בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: