Skip navigation

אני מאמין, שכדי לעזור לצלמים לצאת מהלך הרוח של צילום באוטומט עליהם להכיר את מושגי היסוד.

לכן, החלטתי להתחיל בסדרת פוסטים העוסקים בהכרת מושגים אלו.

הפוסט הזה הוא הראשון בסדרה ובו נדבר על אור וקאמרה אובסקורה.

מבלי להכנס יותר מידי לפיזיקה של האור וגלים, ישנן מספר עובדות פיזיקליות שכדאי לנו בתור צלמים לדעת:

  • אנחנו רואים אור רק אם הוא משתקף ממשהו, או שאנחנו מסתכלים ישירות למקור האור.
  • אפשר לשבור את קרני האור, תמיד בצורה צפויה.
  • קרני אור שנשברו מתפזרות באופן שונה כתלות באופי המשטח.
  • אור לבן מורכב מכל הצבעים.
  • לאור בצבעים שונים אורכי גל שונים.
  • צל נגרם כתוצאה מגוף הנמצא בין מקור האור ובין משטח כלשהו.
  • לאור מגוון רחב של בהירות אותו אנחנו יכולים לראות בעיניים שלנו.
  • מצלמות מוגבלות יותר בטווח הבהירות של האור אותו הן יכולות לראות.

 

כל הנקודות האלו הן לב ליבו של עולם הצילום וחשוב להבין אותן.
בסדרת הפוסטים הזו נעבוד בהתבסס על העקרונות הללו.
יש שפע של מידע באינטרנט ואני ממליץ בחום לעשות קצת מחקר עצמאי.

הצילום, בבסיסו, הופך אור לתמונה. התמונה, היא למעשה אשליה של הדבר האמיתי.

אז איך הופכים אור שמתפזר בחלל לתמונה?

קאמרה אובסקורה

 בואו נדמיין סצנה בה השמש זורחת ומאירה עץ.

האור מהשמש נע בקרניים מקבילות (המוצגות כאן בשחור).
כשקרניים אלו פוגעות בעץ, האור נשבר ומתפזר לכל הכיוונים (מוצג כאן באפור).
תודות להתפזרות האור אנחנו יכולים לראות את העץ, היות וחלק מקרני האור המפוזר פוגעות בעיניים שלנו.

 

כעת, בואו נניח שבקרבת העץ ישנו חדר אטום לחלוטין לאור מלבד חור קטנטן באחד הקירות.

לשם הפשטות, קרן אור אחת תפגע בעץ ותתפזר לכל הכיוונים אך רק מעט מאוד מהאור הזה יעבור דרך החור הקטנטן.
לו הייתם יושבים במרכז החדר, עוצמים עין אחת ומציצים דרך החור, הייתם רואים חלק קטן מאוד מהעץ. תנועה ימינה – ותראו יותר מצד שמאל של העץ. תנועה למעלה – ותראו יותר מתחתית העץ.
תמונת העץ שתראו הפוכה לכיוון התנועה.

מובן, שיותר מקרן אור אחת פוגעת בעץ. כל קרן כזו מתפזרת לכל הכיוונים.
לו היינו מניחים מסך לבן ובהיר בחדר ליד הקיר הנגדי, היינו יכולים לראות תמונה של העץ מוקרנת על המסך!
מאותה הסיבה שראינו חלקים של העץ בצורה הפוכה לכיוון התנועה, תמונת העץ תוקרן הפוך.

לחדר הזה קוראים "קאמרה אובסקורה" (Camera Obscura) ותוכלו ליצור אחת כזו בעצמכם!
מצאו חדר בבית שבו רק חלון אחד, וכסו את כל החלון בחומר חוסם אור (קרטון עבה או איזה אריג אטום). כעת, חוררו חור קטן קטן (בין מ"מ 1  ל 5 מ"מ) בכיסוי.
אתם אמורים להיות יכולים לראות תמונה עמומה והפוכה של העולם שבחוץ.
התמונה תהיה עמומה בגלל שרק כמות קטנה מאוד של אור עוברת דרך החור.

אם תגדילו את החור, התמונה תהיה בהירה יותר אבל פחות חדה.
הסיבה לכן היא, שחור קטן הוא מצויין כדי להגביל את הכיוון ממנו קרני האור יכולות להכנס לחדר.
ככל שהחור גדול יותר, יותר אור יכול להכנס לחדר, אך האור הנוסף הזה מגיע ממגוון רחב יותר של זוויות והן חופפות אחת לשנייה.

כשקרני האור עוברות דרך חור קטן, החור מגביל את כמות קרני האור הנשברות ומתפזרות מחלק ספציפי של העץ. החפיפה של קרני האור קטנה מאוד ומתקבלת תמונה חדה, אך בעבור החדות הזו אנחנו משלמים בכך שהיא תהיה עמומה.

 

 

חור גדול מאפשר למגוון רחב יותר של זוויות של קרני אור הנשברות ומתפזרות מחלק ספציפי של העץ לעבור דרכו ואל המסך. משמעות הדבר היא שיש חפיפה גדולה יותר והתוצאה מטושטשת יותר אך עם זאת בהירה יותר תודות לכך שנכנס יותר אור.

 

מצלמת נקב
מצלמת נקב היא וריאציה של קאמרה אובסקורה, אשר מכווצת את החדר של קאמרה אובסקורה לקופסא בגודל שאפשר להחזיק ביד והיא למעשה המצלמה הפשוטה ביותר.
אפשר להכין מצלמת נקב מכל דבר כמעט, כל מה שצריך זה מיכל אטום לאור, משהו להקרין עליו את התמונה וחור קטן קטן…

תוכלו למצוא באינטרנט מספר גדול של מדריכים איך להכין מצלמת נקב בעצמכם או אפילו איך להכין "עדשת" נקב למצלמת הDSLR שלכם ע"י קדיחה של חור על מכסה המצלמה.

בפוסט הבא נמשיך את הדיון ונדבר על פוקוס ועדשות.

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: