Skip navigation

בפוסטים הקודמים עברנו על מבוא לעדשות ועל דברים שכדאי לדעת לפני קנייה.

הפעם ארחיב קצת יותר על עדשות פריים ואנסה לענות על השאלה "האם כדאי לקנות עדשת פריים?"

ראשית, סקירה קצרה של ההגדרה – מה זה עדשת פריים?

עדשת פריים זו עדשה אשר יש לה אורך מוקד אחד ויחיד, בניגוד לעדשות זום אשר להן טווח אורכי מוקד.

עדשות פריים מגיעות במגוון אורכי מוקד, החל מעדשה רחבה ועד עדשות טלה בעלות אורך מוקד ארוך מאוד.

הרבה צלמים אוהבים עדשות פריים, לטעמי משתי סיבות עיקריות:

  • מפתח צמצם מקסימלי – עדשות פריים בד"כ מהירות יותר מעדשות זום.
    לדוגמא, עדשות פריים יכולות להגיע למפתח צמצם מקסימלי של F/1.2 בעוד שעדשות הזום המהירות ביותר מגיעות למפתח צמצם מקסימלי של F/2.8.
    עוד על עדשות מהירות תוכלו לקרוא כאן.
  • איכות – על פי רוב, עדשות פריים מורכבות מרכיבים אופטיים איכותיים יותר. יש פחות חלקים נעים (כי אין זום) והבוקה המתקבל איכותי מאוד.

 

* הסתייגות – העובדה שעדשה היא עדשת פריים אינה ערובה לאיכות. רוב היצרנים מייצרים מגוון עדשות במגוון מחירים ואיכויות ותמיד תהיינה עדשות טובות יותר מאחרות.

מחיר
באופן כללי,עדשות פריים פשוטות יותר מבחינת המבנה הפנימי. יחד עם זאת האלמנטים והמרכיבים האופטיים איכותיים.
המחיר משתנה מאוד בין הדגמים והיצרנים השונים.

משקל
שוב, מבנה פשוט יותר ומספר קטן יותר של אלמנטים אופטיים וחלקים נעים גורמים לכך שעדשות פריים הן בד"כ קטנות וקלות יותר מעדשות זום.

תסמונת הצלם העצלן
כשמשתמשים בעדשות זום תמיד יש את הפיתוי לתת לזום לעבוד ולא לזוז מהמקום בו אנחנו עומדים. זה בדיוק מה שמוצלח כל כך בעדשות זום.
אך זה עלול להוביל לעצלנות בבניית הקומפוזיציה.

צלמים המשתמשים בעדשות פריים לעיתים קרובות טוענים שהשימוש בעדשות פריים מוציא מהם יותר יצירתיות בבניית הקומפוזיציה בגלל שאין להם ברירה אלא לחפש את הפריים, להסתכל ביתר תשומת לב לסביבה ולסצנה ולחפש את התמונה הטובה ביותר.

יש הרבה להגיד בשבח עדשות הפריים ולראייה – לרוב הצלמים המקצועיים תהיה לפחות עדשת פריים אחת.

יחד עם זאת, יש להן גם מספר נקודות תורפה:

  • מחיר ומשקל – אמנם הטיעונים למעלה על מחיר ומשקל יכולים להיות משכנעים, אך כדאי לשים לב לכך שסביר שנצטרך לרכוש שתיים או שלוש עדשות פריים כדי לכסות את אותו הטווח שיכולנו לכסות בעדשת זום אחת.
    המחיר הכולל יכול להצטבר לסכום לא מבוטל וגם המשקל אותו נסחב יהיה גדול יותר מאשר אם היינו סוחבים עדשת זום אחת.
  • גמישות – הטיעון אולי המשכנע ביותר נגד עדשות פריים הוא שהן יכולות להגביל מאוד את הצלם.
    הסרבול הכרוך בהחלפת עדשות תכופה בצילום אירועים, למשל, יכול להוביל בקלות לפספוס של פריימים. פספוס, שהיה נמנע בקלות עם עדשת זום.

 

האמת, שאין דבר כזה "הכי טוב" אבסולוטי בצילום כשזה מגיע לטכניקה או ציוד.
בסופו של יום – לכל צלם דרישות שונות והעדפות ציוד שונות.

כשאתם עומדים בפני ההחלטה אם לרכוש עדשת פריים, כדאי שתשאלו את עצמכם מספר שאלות שיכולות לעזור לכם להגיע להחלטה:

  •  איך אשתמש בעדשה?
    בצילום מאקרו, למשל, סביר שתרצו עדשת פריים יעודית למאקרו.
    לצילומי סטודיו יתכן שתרצו עדשת פריים בשביל האיכות, בסטודיו הן לא מהוות הגבלה מבחינת משקל או מקום לזוז.
    לצילומי ילדים, הופעות חיות או אירועים אולי תעדיפו את הגמישות שבעדשת זום.
  • האם אני צריך עדשת מהירה?
    במידה ואתם מצלמים לעיתים קרובות בתנאי תאורה חשוכים ומפתח צמצם F/2.8 לא מספק את הסחורה – עדשת פריים היא הימור בטוח.
  • האם אני רואה את עצמי מחליף עדשות כל הזמן?
    ישנן סיטואציות צילומיות בהן אין מנוס מלהחליף עדשות פריים לעיתים תכופות. אם אין לכם ראש לסרבול הזה או ללכלוך שעלול למלא את גוף המצלמה כתוצאה מזה, לכו על עדשת זום.
  • כמה עדשות אני מוכן לסחוב?
    אם משקל זה בעיה, אולי כדאי ללכת על עדשת זום.
  • מה גובה התקציב?
    זה יכול להגביל אתכם בין אם תחליטו ללכת עם עדשות פריים או זום, הכל תלוי באיכות ובכמות העדשות.

 

אני מצלם בקנון, עדשות הפריים שאני אוהב הן:

  •  Canon EF 50mm F/1.8 II
    עדשת הפריים הראשונה שקניתי ועדשה מעולה – קלה, זולה, מהירה וחדה כתער.
    לדעתי צריכה להיות בכל תיק צילום.
    תוכלו לקרוא עוד עליה כאן וכאן.
  • Canon EF 100mm F/2.8 L Macro IS USM
    זו עדשה ורסטילית, מצויינת למאקרו וגם לצילומי חוץ ואפילו לפורטרטים!
    תוכלו לקרוא עוד עליה כאן וכאן.
  • Canon EF 135mm F/2.0 L USM
    עדשה מצויינת, סופר חדה וסופר מהירה. בין הזולות של קנון מסדרת L. מעולה לפורטרטים בתוך סטודיו ומחוצה לו.
    תוכלו לקרוא עוד עליה כאן וכאן.
  • Canon EF 85mm F/1.2 L USM II
    העדשה המהירה ביותר מכל העדשות של קנון
    (יחד עם ה Canon EF 50mm F/1.2 L USM).
    טשטוש הרקע כתוצאה מעומק שדה והבוקה איכותיים בצורה יוצאת מגדר הרגיל.
    תוכלו לקרוא עוד עליה כאן וכאן.

 

לא כולן ברשותי, אבל ללא ספק ברשימה 🙂

אשמח לשמוע באילו עדשות פריים אתם משתמשים (לא רק של קנון כמובן).
מה הרשמים שלכם מהעדשה?
האם אתם משתמשים בה לעיתים קרובות?
מה לדעתכם הנקודות החזקות והחלשות שלה?

 

אשמח לראות תוצאות שלכם בדף הפייסבוק או בפורום!

אל תשכחו להרשם לערוץ היוטיוב כדי לקבל עדכונים על סרטוני ההדרכה הבאים!
בנוסף, אתם יכולים לבקר ולעשות לייק בדף הפייסבוק ולהרשם לטוויטר 🙂
תוכלו גם להרשם לרשימת התפוצה של הבלוג בתחתית העמוד כדי לקבל עדכונים כשיוצא פוסט חדש…

!Happy Shooting

 

 

One Comment

  1. ליאור שרון שאל אותי בפייסבוק:
    קראתי את התור שלך על עדשות פריים ורציתי לשתף אותך בתוצאות טסט שעשיתי-
    צילמתי את אותו הפריים עם עדשת 50 ממ קנון (1.8) ועם עדשת קיט 18-55, שמתי את שניהם על אותו צמצם, 5.6, אותו iso ואותו שאטר, (עדשת הקיט על 50 ממ) גיליתי שהבוקה שמתקבל בעדשת הקיט בצמצם הזה הוא עגול ומלא יותר- ההסבר שלי הוא ש5.6 בעדשה הזאת הוא הצמצם הכי פתוח ולכן הבוקה לא מקבל את הקונטור של הצמצם, למעשה ככל שהצמצם נסגר הוא מקבל צורה עם פינות שגורמת לבוקה להיות פחות מלא, השאלה היא האם בעדשות יוקרתיות יותר הצמצם נסגר בצורה עגולה יותר?

    תשובתי אליו הייתה:
    יש צמצמים, בעיקר בעדשות L ועדשות פריים, בעלי עלים מעוגלים בחלק הפנימי, אשר גורמים לבוקה להיראות עגול יותר. בנוסף, מספר העלים מהם בנוי הצמצם משפיע על צורת הבוקה – 5 עלים ייתן צורה קרובה למחומש, 8 עלים ייתן צורה קרובה למתומן וכן הלאה. כמובן שככל שיש יותר עלים טוב יותר, כיוון שהצורה המתקבלת תהיה קרובה יותר לעיגון.
    כלומר, בעדשות בעלות 8-9 עלים מעוגלים הבוקה יהיה איכותי ביותר.

    בנוסף, הבוקה מושפע מאוד מהמרחק של הרקע מהאובייקט. ככל שהרקע רחוק יותר הטשטוש שלו יהיה נעים יותר והבוקה יהיה טוב יותר.

    אתה מוזמן לקרוא את הפוסט בבלוג על בוקה.

    מאוד יכול להיות, שבעדשת 50/1.8 העלים של הצמצם לא מעוגלים ולכן רק בצמצם פתוח יותר, אשר בצורתו קרוב יותר לעיגול, תקבל בוקה עגול יותר. לדעתי בעדשה הזו הצמצם מורכב מ5 עלים אבל אני לא בטוח.

    מאוד תלוי איך נראה הבוקה בעדשת הקיט. אם הוא עגול, אבל הגבול שלו בולט יחסית לפנים הבוקה, למשל, הוא מחשב לבוקה גרוע בגלל שהוא מושך את תשומת הלב. יש הרבה מה להגיד על בוקה מעבר לצורה שלו…


Leave a Reply

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
%d bloggers like this: